- زندگینامه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
حضرت عبدالعظیم حسنى (علیهالسلام)در چهارم ربیع الثانى سال 172 هجرى در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان فرزند عبدالله بن علی،از نوادگان امام حسن مجتبى (علیهالسلام) است که نسبتش با چهار واسطه به آن حضرت میرسد.[1]عبدالعظیم از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین (علیهمالسلام) و نیز از چهرههاى بسیار محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) به شمار میرفت. دوران وى گرچه عصر حاکمیت عباسیان و ایجاد خفقان و سختگیرى نسبت به شیعیان بود, ولى مدافعان دین و حافظان مکتب که روایات امامان را ثبت و نقل میکردند نقش عمدهاى در پاسدارى و صیانت از فرهنگ والاى اهل بیت (علیهمالسلام) داشتند و این بزرگوار یکى از سنگربانان عقیده تابناک تشیع محسوب میشد که در حفظ و انتشار سخنان ائمه اطهار (علیهمالسلام) سخت کوشا بود. ستایشهاى فراوان ائمه(علیهمالسلام) از وی, نشان دهندهى شخصیت والاى علمى و معنوى وى میباشد.
«شیخ محمد شریف رازی» پیرامون ادب حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) نسبت به ساحت ائمه معصومین (علیهمالسلام) چنین مینویسد: « رفتار و عادت کریمانه حضرت عبدالعظیم(علیهالسلام) این بود که هر وقت وارد مجلس حضرت امام جواد یا امام هادی(علیهاالسلام) میشد با کمال ادب و خضوع و غایت حیا و تواضع در حالیکه دستهاى خود را از ردا بیرون آورده بود،با کمال ادب به محضر آن امام سلام میکرد و امام پس از جواب سلام، او را نزدیک خود میخواند و در کنار خویش مینشاند؛ به حدّى که زانوى مبارکش به زانوى مبارک امام میچسبید و امام کاملاً از احوال او سؤال میکرد که این موجب غبطه دیگران میشد.»[2]شیخ صدوق «رحمت الله علیه» در کتاب « کمالالدین» مینویسد: وقتى که حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) خدمت امام هادی(علیهالسلام) مشرف شد و عقاید خود را اظهار نمود،امام فرمودند: تو از دوستان حقیقى ما هستی.[3] مؤلف کتاب «جنة النعیم» میگوید: شخصى به نام ابا حماد رازى ـ از شیعیان و موالیان شهر رى ـ با وجود مشکلات آن زمان به سامراء رفت و خدمت امام زمانش حضرت على النقى (علیهالسلام) رسید و مسائلى را پرسید. امام ضمن پاسخ به مسائل او فرمود:« اى ابا حماد! هر گاه مشکلى از امور دینى برایت پیش آمد،جواب مشکل خود را از عبدالعظیم حسنى بخواه و سلام مرا به او برسان».[4]در فضیلت زیارت مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی(علیهالسلام) به این روایت بسنده میکنیم: مردى از اهل ری، خدمت امام هادی(علیهالسلام) رسید. امام از او پرسیدند،کجا بودی؟ گفت به زیارت سیدالشهدا(علیهالسلام) رفته بودم. حضرت فرمودند: بدانکه اگر قبر عبدالعظیم حسنی(علیهالسلام) را زیارت کنى گویا حسین بن علی(علیهالسلام) را زیارت کردهای.[5]امامرضا(علیهالسلام) خطاب به حضرت عبدالعظیم حسنى چنین فرمودند: « اى عبدالعظیم! سلام مرا به دوستانم برسان و به آنان بگو که شیطان را به خودشان راه ندهند. آنان را به راستگویى و امانت دارى و سکوت و ترک مجادله در کارهاى بیهوده و دیدار و توجه به یکدیگر سفارش کن،چرا که اینها مایه نزدیک شدن به من است».[6]
- گفتار علماء درباره حضرت عبدالعظیم (علیه السلام)
نجاشی در رجال خود حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را پس از ذکر شجره اش صاحب خطب امیر المؤمنین علیه السّلام ذکر نموده است . مرحوم میرزا حسین نوری محدّث قرن اخیر در مستدرک الوسائل صفحه 614 ذکر نام و معروفیّت وی را به امانت و راستگویی و درستکاری و اهل زهد و عبادت بودن تأکید می نماید و از قول حضرت ابوالحسن الهادی علیه السّلام پاداش زیارت او را بهشت می داند.مرحوم کجوری در روح و ریحان از قول سیّد مرتضی علم الهدی حدیث عرض دین آن حضرت را نقل کرده است. مرحوم مجلسی در هدیة الزائرین ص 546 از مزارات معلوم و مشهور ، مرقد منّور حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را در مقابل شجره ری ذکر می کند شیخ الطّائفه در رجال خود حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را از اصحاب امام هادی علیه السّلام ذکر کرده و در پایان نام اورا به رضی الله عنه یاد نموده که رضی الله عنه نزد اصحاب حدیث با اهمیّت است. علّامه حلّی در خلاصه الاقوال ، حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را جزء ثقات و ممدوحین ذکر کرده مرحوم صدوق (ره) در صفحه 92 ثواب الاعمال از محاسن برقی حدیثی را از حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نقل کرده و صاحب محاسن او را رضی قلمداد نموده است.مرحوم صدوق (ره) در من لا یحضره الفقیه کتاب صوم باب یوّم الشّک حدیثی را از قول حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نقل نموده و گفته این حدیث نادر است و من جز در طریق عبدالعظیم علیه السّلام ندیده ام و او هم مرضی است ، این گفتار نهایت اعتماد را میرساند.
محمّد ابن علی اردبیلی در جامع الرّواه گفتار شیخ طوسی (ره) و نجاشی را ذکر کرده است. مرحوم میرداماد رحمت الله علیه در راشحه خامسه از( رواشح السّماویه) گفته : واضح است که طریق عبدالعظیم حسنی علیه السّلام مدفون در مسجد شجره ری (حسن) شمرده شود زیرا که اهل حدیث و علما رجال وی را مدح و توصیف و تمجید نموده اند. اگر چه در گفتار علما به توثیق او تصریح نشده است من معتقدم افراد روشن و بصیری که در حدیث تخصّص داشته و در حالت رجال و محدّثین مطالعات کافی دارند از اینکه تصریح به توثیق این محدّث بزرگوار نشده اظهار ناراحتی می کنند.و این سکوت را زشت می شمارند، مگر حضرت هادی علیه السّلام به او نفرمود ، تو به حقّ از دوستان ما هستی این فرمایش امام علیه السّلام جامع ترین تعریف درباره حضرت عبدالعظیم علیه السّلام با در نظر گرفتن شرافت ، نسب و عظمت خانوادگی اوست ، اکنون تمام اینها دلالت دارد که وی مردی شریف و بزرگوار خوش نفس و خوش عقیده بوده و اخباری که در زیارت او از امام علیّ النّقی علیه السّلام رسیده و محدّثین بزرگی چون صدوق (ره) و ابن قولویه (ره) آنها را در کتب خود ذکر کرده اند شاهد گویائی از مقام ارجمند وی در نزد معصومین علیهم السّلام است و گفتار دو عالم بزرگوار فوق الذکر کفایت می کند که طریق حضرت عبدالعظیم علیه السّلام را در درجه عالی از صحت بدانیم و اخبار و احادیث منقول وی را در اعداد" صحاح" بشماریم مرحوم شیخ عبدالله ممقانی در تنقیح المقال درباره حضرت عبدالعظیم علیه السّلام سخن گفته ، نوشته است علّت عدم تصریح محدّثین و فقها به توثیق ایشان جلالت و بزرگواری وی را ثقه ذکر کنند ، زیرا مقام آن حضرت والاتر از ثقه می باشد. مرحوم شیخ عبّاس قمی (ره) در سفینه البحار گفتار صاحب بن عباد و بقیه علما را آورده و در مورد زیارت ایشان فضیلت زیادی را ذکر نموده است.
- دوشنبه ۱۳ دی ۹۵
- ۲۰:۰۰